Az Out of Bounds: Abstract / Organic / Biomorphic magyar-lengyel csoportos kiállítás a kortárs absztrakt művészet előtt tiszteleg.
„Számomra az, amit organikusnak mondok, összeolvad az általam absztraktnak hívottal, amelyet mások geometrikusnak neveznek. Számomra ez a két dolog sosem volt szétválasztható egymástól. Nem döntöttem soha el, hogy külön-külön mit szimbolizálnak.”
Lee Krasner, “Art Talk: Conversations with 15 women artists”
Az Out of Bounds: Abstract / Organic / Biomorphic magyar-lengyel csoportos kiállítás a kortárs absztrakt művészet előtt tiszteleg. A tárlat a geometrikus és az organikus absztrakció között húzódó különbségeket fedezi fel Tomasz Piars festő (PL), Sallay Dániel (HU) és Szirmai Nóra (HU) szobrászok, valamint Rácmolnár Milán (HU) fotográfus munkáin keresztül.
A válogatott festmények, szobrok és nagyméretű fotók között biomorfikus impulzusok teremtenek párbeszédet. A vizuális élményt a botanikából, biológiából, kémiából és akár a geológiából kölcsönzött formák kavalkádja nyújtja. Henry Moore absztrakt szobrász úgy vélte, „tudat alatt mindannyian univerzális természeti formákra hagyatkozunk, ezekre támaszkodunk folyamatosan, amennyiben a tudatos kontroll nem nyomja el őket”. Ebből kifolyólag számtalan forma és tárgy generálódik a mindennapi életünkből, a tájképekből, a helyszínekből és az építményekből alkotott emlékeink folytán és bizony más művészek alkotásaiból fakadó emlékekből is.
Az organikus absztrakció térnyerése a művészetben jól meghatározható az 1940-es és 1950-es években, mégis, annak virágzása nem szűnt meg, a művészet és design területén a mai napig kimutatható. Fontos azonban megemlíteni, hogy nem egy specifikus művészeti mozgalomról van szó, hanem olyan alkotói eszköztárról, amelyet a görbülő és szabályos formák, valamint a természetből fakadó idomok határoznak meg: fluid víziók ezek, amelyek érintőlegesen emlékeztetnek a természetben előforduló alakzatokra.
Habár Tomasz Piars inkább a geometrikus absztrakció lehetőségeiben folytatja útját, művészetében azért felfedezhetőek olyan rendszerek is, amelyek atommodellekre emlékeztetnek vibrálóan színes közegekben lebegve. Művészetének formái hol kicsik és sűrűn koncentráltak, hol nagyok és szerteburjánzóak.
Sallay Dániel már utalásokat is nyújt nézőinek alkotásai értelmezésére: organikus inspirációi ugyanis sokszor a tárgyak címében is felsejlenek.
Gömbölyű, szabadon áramló formái háromdimenziós térbe rajzolt alkotássokként nyújtanak attraktív látványt. Szirmai Nóra nagyméretű szobrai precizitással és érthető utalással idéznek meg organikus struktúrákat. A kiállított darabok a szobrászat eleganciáját, az anyagok nagyvonalúságát prezentálják – mely karakterisztikumok a művész egész munkásságát jellemzik.
Rácmolnár Milán egy felfedezetlen területre invitálja a nézőt, ám a képek témái valahonnan mégis ismerősek lehetnek. A formákban a néző felfedezi egy ismeretlen múlt avagy jövő fiktív tájait, völgyeit, akár városok formáit. Feltételezhető helyszínek ezek, melyeket végül elnyel a természet fakó színű leejtője.
Az Out of Bounds: Abstract / Organic / Biomorphic kiállítás minden darabja elgondolkodtatja a szemlélőt: az absztrakció csupán formákkal történő esztétikai játék avagy komplex leképezése egy unikális organizált (organikus) rendszernek?
A kiállítás az Art Salon Contemporary tereiben kerül megrendezésre. Nyitvatartás: 2022. február 12 – április 10. között előzetes látogatási időpont egyeztetéssel.